Планински проходи в България
Стара Планина
* Поморийски проход - Свързва Бургас и Варна през Обзор. Проходът е част от първокласната пътна мрежа на България. Най-високата му точка е на около 420 м. н.в. Проходът има остри завои и големи наклони. Отворен е целогодишно
* Дюлински проход - Намира се по пътя от Варна за Каблешково. Проходът е част от третокласната пътна мрежа на България. Най-високата му точка е 437 м н.в. Понякога проходът се затваря за зимния сезон.
* Айтоски проход - Намира се по пътя от Айтос за Шумен. Най-високата му точка е около 390 м н.в. Настилката е в много добро състояние. Проходът е отворен през всички сезони.
* Ришки проход - Намира се по пътя от Карнобат за Шумен. Състои се от три прохода - Веселиновски, Ришки и Карнобатски. Пътят е част от второкласната пътна мрежа на България. Най-високата му точка е около 420 м н.в. Проходът е целогодишно отворен.
* Върбишки проход - Свързва Петолъчката за Шумен през с. Върбица и с. Мокрен. Най-високата му точка е на около 1045 м. н.в. Обикновено е затворен за целия зимен сезон. На места пътят е много тесен и много трудно се разминават 2 автомобила.
* Котел - Омуртаг – Състои се от 4 прохода – Аврамовски, Котленски и Мокренски. При с. Мокрен се слива с пътят идващ от Върбишкия проход и преди включването в подбалканския път минават през Марашки проход. Пътят е част от второкласната пътна мрежа на България. Най-високата точка е около 700 м н.в. Пътят е в много добро състояние, отворен е целогодишно.
* Проход Вратник – Свързва градовете Сливен и Елена. Най-високата му точка е на около 1000 м. н.в. Пътят е част от първокласната пътна мрежа на България. Отворен е целогодишно
* Елена - Твърдица - Свързва Елена и Твърдица. Най-високата му точка е на около 1045 м. н.в. Проходът е изцяло ремонтиран през 2012 г.
* Проходът на Републиката (Хаинбоаз) Свързва Велико Търново и Гурково. Част е от първокласната пътна мрежа на България. Най-високата му точка е 700 м. н.в. Голяма част от трасето е с 2 ленти за изкачване и 1 за спускане. Няма големи наклони и остри завои. Целогодишно е отворен и е много натоварен.
* Тревненски проход. Известен още като Кръстец - Селце/Борущица. Най-високата му точка е 967 м. н.в. Пътят е черен (предимно калдъръм) и е проходим само с високопроходими автомобили.
* Шипченски проход
- Свързва Габрово и Казанлък. Проходът е част от първокласната пътна мрежа в България. Най-високата му точка е на около 1190 м. н.в. . Проходът има много остри завои и големи наклони. Отворен е целогодишно. Настилката е в отлично състояние.
- Свързва Габрово и Казанлък, покрай вр. Бузлуджа . Проходът има остри завои и големи наклони
* Ясенски (Химитлийски) проход - Свързва с. Стоките и с. Ясеново през м. Узана. Най-високата му точка е на около 1210 м. н.в. От гр. Габрово до м. Узана пътят е в много добро състояние. Има множество остри завои и големи наклони. От х. Узана до с. Ясеново пътят е черен, както и от с. Стоките до м. Узана.
* Русалийски проход – Свързва с. Тъжа с гр. Априлци.Най-високата му точка е на около 1520 м. н.в. Целият участък е черен път и е проходим единствено с високопроходими автомобили.
* Троянски проход (Беклемето или Троян-Кърнаре) - Свързва гр. Троян и с. Кърнаре. Проходът е част от второкласната пътна мрежа в България. Най-високата му точка е на около 1550 м. н.в. Това е най-високия Старопланински проход. Проходът има множество остри завои и големи наклони. Самият проход е около с 40 км дължина. Проходът се затваря за целия зимен сезон, остава проходима само отсечката от гр. Троян до курорт Беклемето.
* Етрополе - Златица (Златишки проход) – Свързва градовете Златица и Етрополе. Пътят е част от второкласната пътна мрежа на България.
* Ботевградски проход (Арабаконак) – Намира се между Ботевград и с. Горно Камарци. Пътят е част от четвъртокласната пътна мрежа на България. Най-високата му точка е на около 950 м. н.в. Отворен е почти целогодишно. Затваря се само при обилни снеговалежи но в рамките на няколко дни отново се пуска. Няма големи наклони и има само 2-3 по-остри завоя.
* Проход Витиня – Свързва Ботевград със София, както и Ботевград с Горни Камарци.
- Частта, която свързва Ботевград със София е по магистрала Хемус и най-високата му точка е 1000 м. н.в.. Няма големи наклони и остри завои. Целогодишно е отворен и е много натоварен.
- Частта, която свързва Ботевград със Горно Камарци е по четвъртокласен път и най-високата му точка е 950 м. н.в. Целогодишно е отворен.
* Проход Петрохан – Свързва София с Берковица и Монтана. Проходът е част от второкласната пътна мрежа на България. Най-високата му точка е на около 1440 м. н.в. Проходът има много остри завои. Отворен е целогодишно.
* Св. Николски проход – Започва от с. Чупрене и стига до границата ни със Сърбия.
* Белоградчишки проход – Свързва гр. Белоградчик със Сръбската граница. Най-високата му точка е на около 580 м. н.в.
Родопи
* Рожен - Свързва Чепеларе и Смолян. Проходът е част от второкласната пътна мрежа на България. Най-високата му точка е на 1430 м. н.в. Проходът има множество остри завои. Отворен е целогодишно. Зимата често се налагат ограничения за преминаване задължително с вериги Настилката е в отлично състояние.
* Превала - Свързва Девин и Смолян. Отворен е целогодишно. Често през зимата често се налагат ограничения за преминаване задължително с вериги.
* Доспатски проход - Свързва Батак и Доспат. Отворен е целогодишно. Зимата често се налагат ограничения за преминаване задължително с вериги.
* Проход Маказа - Свързва Момчилград и Комотини (Гърция). Проходът е част от първокласната пътна мрежа на България. Най-високата му точка е на около 468 м. н.в.Контролно-пропускателният пункт при прохода Маказа, свързващ България и Гърция, е отворен от 9 септември 2013 г. По него ще могат да преминават всички пътно-превозни средства с маса до три тона и половина.
* Тополовски проход - Свързва селата Орешец и Три могили (Асеновградско).
Пирин
* Парилска седловина - Свързва селата Парил и Голешово и е между планините Пирин и Славянка. Разположена е на 1170 м. н.в.
* Проход Попови ливади (Папаз чаир) - Свързва Гоце Делчев с. Катунци и път Е79. Най-високата му точка е на около 1430 м. н.в. Проходът има много остри завои и стръмни наклони. Отворен е целогодишно.
* Проход Предел - Свързва Симитли и Разлог. Проходът е част от второкласната пътна мрежа на България. Най-високата му точка е на около 1100 м. н.в. В немалка част пътят е с 2 ленти за изкачване и 1 за спускане. Проходът няма остри завои но има големи наклони. Отворен е целогодишно.
Средна гора
* Проход Свети Никола – Свързва Павен баня и Брезово. Отворен е целогодишно. Пътят е част от второкласната пътна мрежа на България.
* Змейовски проход – Свързва Стара Загора с Подбалканския път. Проходът е част от първокласната пътна мрежа на България. Най-високата му точка е на около 460 м. н.в. Почти в цялата отсечка пътят е с по 2 ленти във всяко платно. Проходът като цяло няма остри завои и големи наклони. Отворен е целогодишно. Настилката е в отлично състояние.
* Проход Гълъбец - Намира се на Подбалканския път между с. Долно Камарци и разклон за с. Мирково и разделя Стара планина и Средна гора. Проходът е част от първокласната пътна мрежа на България. Най-високата му точка е на около 950 м. н.в. Проходът има остри завои и големи наклони. Отворен е целогодишно. Настилката е в отлично състояние след ремонт (през май 2011 г.).
Други проходи
* Владайски проход - Свързва София и Перник и разделя планините Витоша и Люлин. Проходът е част от първокласната пътна мрежа на България. Най-високата му точка е на около 850 м. н.в. В по-голямата си част пътят е с 2 ленти за изкачване и 1 за спускане, а на места пътят е с по 2 ленти във всяка посока. Проходът няма остри завои и големи наклони. Отворен е целогодишно. Трафикът през него е интензивен през цялата година.
* Бучин проход - Свързва София и Перник през селата Мало Бучино и Големо Бучино. Проходът е част от третокласната пътна мрежа на България. Отворен е целогодишно.
* Проход Ушите - Свързва Радомир и Перник. Проходът е част от първокласната пътна мрежа на България. Проходът няма остри завои и големи наклониОтворен е целогодишно.
* Конявски проход - Свързва Кюстендил и Радомир. Проходът е част от първокласната пътна мрежа на България. Най-високата му точка е на 700 м. н.в. . Проходът има остри завои и големи наклони. Отворен е целогодишно.
* Велбъждски проход (Деве баир) - Свързва Кюстендил и Крива Паланка (Македония) през ГКПП Гюешево. Проходът е част от първокласната пътна мрежа на България. Най-високата му точка е на около 1160 м. н.в. Отворен е целогодишно.
* Делчевски проход - Свързва Благоевград и Делчево (Македония) през ГКПП Станке Лисичково.Отворен е целогодишно.
* Букапреслапски проход - Свързва с. Ярлово и Яребковица (Община Самоков). Става на въпрос за черен път.
* Демир капия - Свързва с. Самуилово и Серското поле (Гърция). Става на въпрос за черен път. Най-високата му точка е 1686 м. н.в.